Legenden
De oss med interesse for rally, husker kanskje denne lille rakker'n, Lancia Delta, som gjorde rent bord i internasjonal rally på slutten av 80- og begynnelsen av 90 tallet. Det er til dags dato verdens mest vinnende bil-modell i rally, men er desverre gått ut av produksjon. De er produsert i et svært begrenset antall, og særlig denne spesial modellen, en Integrale EVO II 16V. Er mann så heldig å finne en i så god stand som dette, med bare 23 000 km bak seg, så fortjener den litt oppmerksomhet her på dotten. Denne modellen er den eneste av sitt slag i Norge, og trillet over svinesund brua får noen få timer siden. Gratulerer den lykkelige eier med denne ny-importerte legenden, og fikk heldigvis æren av å ta de første bildene på norsk gjord.

En viss porsjon ærefrykt er på sin plass for bil-entusiaster:)
Bildet inngår i albumet Ekstrem-sport/Action - Noen bilder fra mitt primære arbeids-område,diverse former for ekstremsport og action.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriSport/Action
  • Lastet opp
  • Visninger621
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_24412} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (20)
Hege Helen R.

Har ikke så stor kjennskap til rally-biler, men flott driv i bildet.
Birna R.

Jeg husker vagt Lancia, men bildet ditt gir meg ikke så mye annet enn å friske opp hukommelsen ang. utseendet på de bilene. Det er da iallefall noe.

Porblemet bildemessig ligger kanskje i at panoreringen ikke er særlig vellykket og minner mistenkelig om skikkelig bevegelsesuskarphet. Eksponeringen er på den lyse siden.
Vemund L.

Hmm...Slikt er tydeligvis en smaksak, jeg må innrømme at jeg på langt nær deler dit syn på panoreringen. Hele bilen er ikke syslskarp, men det er gjenstand for diskusjon om dette også er ønskelig, da bildet jo vill fremgå som noe mere statisk. Strengt tatt er det vell heller ikke mulig i så skarp vinkel, om bakrunnen skall bli så kraftig panorert som her, man måtte altså gjort et kompromiss, med en noe raskere lukker, som kunne skarpet hele bilen, men også skarpet bakrunnen mere. En av-vegning som sikkert varierer utfra smak. Mitt valg er i høyeste grad bevist, og vil nok bli utført på omtrent samme måte ved neste anledning.

Men...hver sin smak...takker for inspill.

Vemund
Bjørn W.

Hei.
Jeg syntes bilde var ganske bra. Panorering fra denne vinkelen er jo ikke så lett, og ved en raskere lukker ville mye av effekten gått bort. Kult utsnitt/ bildevinkel, og jeg
liker eksponeringen.

Et bilde som dette skal gjerne gå inn i en serie på en reportasje, i sammenheng med div. portrettbilder (for å virkelig vise bilen), kan godt slike bilder være helt ''uskarpe''.
Hilsen
Bjørn Wahlberg
Kenneth S.

Ah, passione! Denne setter en støkk i alle jyplingene med Golf GTI. En perle av en bil som gjør at førerkortet sitter farlig løst...

Ellers enig med Bjørn om det tekniske.

Mvh Kenneth
Marcelo V.

Mange hestekrefter?
Var det ikke en sånn en Carlos Saenz kjørte før han gikk over til Toyota Celica?
Hilsen
Marcelo
Vemund L.

Usikker på om Saenz kjørte en delta, men jeg tror ikke han tilhørte fabrik-førerne til Lancia...mulig han kjørte for et privat team?
Bilen har orginalt ca 235 hester, mens påp rally-varianten ble det etter små justeringer(bytte av grenrør, forandret tennings elektronikk, beskjeden heving av turbo trykket, og langt større luft-intak)hentet ut ca 350 hester. I etterkant har det vist seg å være forholdsvis enkelt å hente over 500 hester ut av denne 2 liters motoren, og forsatt bevare en viss optimisme for variehet av moteren, ennå mere om man erklerer en motor død-kjørt etter 5 000 KM. En slags u-offisiell rekord i det tyske miljøet er ca 950 KH, og bilen har allikavell maktet en formidag på nordsløyfa på ''ringen''.
Men altså....ca 235 HK orginalt på gate varianten...med katalysator.

Vemund
Thorfinn B.

Joda husker bilen jeg også, men er nok mest enig med BR i hannes kommentarer. Halvslapp panorering og hakket overeksponert.
Marcelo V.

Kunne tenke meg å kjøre denne bilen på Autobannen.
Hilsen
Marcelo
Vemund L.

Tja...på autobanen, sikkert morro det også, men det er nok ikke mitt førstevalg. En god norsk skogsvei, med grus, møkk, gjørme og MASSE svinger......Da kommer denne bilen til sin rett. Og med en kyndig sjofør er det svært få(hvis noen) serieproduserte biler som er i stand til å holde følge.

Vemund
Lars Olav T.

Kan nok tenke meg noen varianter som kommer fra Ingolstadt (og Neckarsulm) som sannsynligvis ville klart mer enn å holde følge, samtidig som holdbarheten er upåklagelig. Bildet synes jeg gir bra fartsfølelse, men likevel er bilen litt for uskarp for meg.

Mvh. Lars Olav
Vemund L.

Tja...si ikke det...helt sikkert på autobanen, men neppe i skogen. Har vell neppe bakke-klaring nok trill fram til start en gang:)

Vemund
Lars Olav T.

Det var jo en bil som het S1 Quattro som gjorde rent bord i rally på 80-tallet. Var faktisk så overlegen at man endret reglene for å bli kvitt den:) Se denne filmen for info: http://www.nordicaudi.com/media/filmer/filmer/tv/020317/a...irally.mpa

Mvh. Lars Olav
Vemund L.

Joa....mange perler fra den kanten også:)
Lars-Anders M.

Ja jeg minns denne bil. Hadde selv lyst på en . Flott bild Vemund. stå på. Rally er meget spennende. Jeg minns spesiellt Karlson på taket. HAN VAR MIN FAVORITT DEN GANGEN.
Kenneth S.

Vel, det viser seg at ikke alt fra Ingolstadt (VW/Audi), også helt nye biler, er av spesielt imponerende kvalitet, da må vi nok til Sindelfingen eller Stuttgart. Faktisk har endel av italienerne langt på veg har tatt igjen tyskerne kvalitetsmessig, uten at altfor mange har villet revurdere alle de skrudde fordommene sine.

PS! Peugeot 205 T16 var også så overlegen i siste halvdel av 80-tallet at reglene ble ''oppfrisket'' for å få tilbake spenningen...

Mvh Kenneth
Vemund L.

Utvilsomt et poeng. Flere ganger har regler vært modifisert og endret for å kvittes seg med klassikere. Dette skyltes nok i de langt fleste tilfeller en overlegen motor-konstruksjon, og et utak av hestekrefter fra tillate moto-volum som gjorde bilene overlegne. Dette er imelertidig IKKE tilfelle med denne bilen, her var det en unik konstruksjon, både i forhold til vekt-fordeling, ballanse, driv-verk og Integrale systemet(firehjulstrekk) som rett og slett gjorde bilen til den best kjørbare. Sjofører av alle klasser og standarder var i stand til å sette nye rekorder med denne modellen, ikke bare taket være høy effeekt, og masse hester, men fordi bilen rett og slett var suverent best på kjøre-egenskaper. Når debatten går rundt biler, tror jeg man må kunne få si, at selv om tyskerne har mange vidundere, fra flere steder i landet, har de nok ingen(kanskje med untak av etterkomerne til vår alles kjære ferdinan) som kan hamle opp med italienerne, når det kommer til finslepen balanse, dynamikk og brutale, kompromissløse kjøre-egenskaper. Det er ikke bare hestekrefter, og toppfart på autobanen som teller.

Og når det gjelder Peugeot, kan det jo nevnes at de har fått en SVÆRT god start på sessongen i år, blant annet med alle tre pall plassen på corsika. En bragd som ikke er gjort siden Rally brittain i 98, dengangen av Subaru. Corsikas tredjeman for Peugeot, Richard Burns (fjorårets verdensmester) var forøvrig med på prestasjonen for subaru i 98 også, så Peugeot skall nok ikke ha all ære for de gode resultatene, de har et skikkelig kobbel av noe sjofører i stallen sin i år. Det er jo selvsagt mannen bak rattet som til syvende og sist er viktigst.

Vemund
Marcelo V.

Mange franske blant de 6 første. Citrøen er blant dem . Subaru på femte tror jeg. Så siste etape fra Catalunia. Toyota Celica var suverent i en periode også med Saenz bakrattet.
Hilsen
Marcelo
Avsluttet .

Dette er kjempegodt driv i bildet - du har klart og fange bilen bra ! beholdt fargene har du og :-)
Ulf R.

Det var deillig å se ett flott bilde av en så nydelig italiensk bil! Stå på! ;) /ulf
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu