Et forsøk på kunstfoto....vet ikke om jeg har lykkes.
Bildet inngår i albumet This is the ocean -
Utstyr
  • Nikon D300
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger661
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_382346} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (38)
Morten W.
Et spennende og mystisk bilde.
Det får meg il å stoppe opp og betrakte det.
Jeg ser hele tiden noe udefinerbart som gjør bildet spennende.
Så til tenikken. Med en aning detaljer i det mørke område nederst hadde bildet hatt en suveren balanse.

Mvh
Morten
Inger-Lise S.
Hei Tove! Jeg liker det mollstemte i bildet.Usikker på midtstillingen, samt grønnfargen i midten.
Men det har en stemning jeg liker.

Du har forsøkt å lage kunstfoto, skriver du..Tja, hvem kan si hva som er kunst...Ikke lett det der, og du er jo selv usikker..
Vanskelig spørsmål..

Ha en fin dag!
Inger-Lise
Inger-Lise S.
Tillegg:
Helt midtstilt er det jo ikke...
Ville kuttet etpar cm oppe pga balansen..

Inger-Lise
Tove H.
Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Angående balansen blir det vanskelig med detaljer i det nederste - kan prøve og se. Lettere å kutte litt oppe. Ser dere begge har et poeng!
Jeg sier ikke at det er kunst - men at jeg prøver meg på kunstfoto - jeg opplever at det er noe annet. For all del! Tror du oppfattet meg rett, Inger-Lise!
Hilsen Tove
Kristin S.
Hei Tove!

Mystisk og stemningsfullt bilde som forsterkes av de litt dystre tonene.
Når det gjelder komposisjonen ville jeg kutta en god del på høyre siden, nesten til et kvadratisk format for en bedre balanse. Jeg ser en ensom bøye der ut i tåkehavet, og ved et kutt oppe vil den delen som gjør at jeg forbinner dette med tåke forsvinne og bildet mister hele stemninga. Men det er slik jeg ser/oppfatter bildet.

Mvh Kristin
Per Harald O.
Dette funker! Uttrykker ro!
Komp. ok. Finfint å teste ut nye ting;)
Avsluttet .
Interessant motiv. Klarer ikke helt å se hva du vil formidle her, enkelt innhold, enkel komposisjon og et annerledes bilde. Uansett, bra med noen slike.
vh kjellh
Lars-Anders M.
Kunstfoto? Jeg mener alle bilder er kunst mer eller mindre.
Her har du ett bilde som er dystert syns jeg. Syns kanskje att for stor del er helt sort. Men sorte tanker har vi alle av og til.
Mvh
LAM
Odd Tore S.
Jeg vet ikke hva kunstfoto er.
Men om bildet ditt skal fremstille dyp og deprimerende ro, har du truffet.
Om roen kunne blitt enda større med mer midtstilling tør jeg ikke si. Men jeg trenger ikke mer enn dette for å føle tungsinn.
Jeg førsøkte å se dette på stor fullskjerm med sort bakgrunn. Det ble faktisk mer spennende. Om du hadde flyttet bøya til midt i bildet, og tonet bildet mot helt sort langs alle kanter, kunne du fått en sugende dybdefølelse. Jeg likte ikke akkurat det jeg så, men det gjorde inntrykk.
I sin tid forsøkte jeg meg på noe av det samme, se bilde nr. 311952 . Det virker nesten løssluppent i forhold til bildet ditt.
Odd Tore
Avsluttet .
Hei Tove
Hvis ikke du som komponist er fornøyd, har du mislykkes.
Hvis du kjenner og vet at dette skal forbli slik, uansett storm, har du lykkes.
Så enkelt og genialt er det bare.
En liten tanke med på veien, som er selverfart.

I dette bildet vet du ikke. Da legger du allerede i utgangspunktet føringen på hvordan vi betraktere skal oppfatte, og når author ikke vet, er det ingen i denne verden som kan hjelpe deg med uvissheten.

Derfor blir det bare dumt å si noe om bildet. At du er mottakelig for forandringer og forbedringer til bilde ditt av andre, da er du ikke fornøyd.

Dette handler om å føle, om å få et forhold til det du har skapt.
Har du ikke denne følelsen, er ikke bilde ditt.

Selv har jeg erfart følelsen. Og bildene ligger her på min side. Du har kanskje merket deg min standhaftighet til eventuelle forandringer betrakterne har kommet med.
Mine betraktere kan si akkurat hva de vil om "mitt bilde". Det preller av på meg. Fordi bilde er mitt.
Det er som en skapelse, og denne følelsen som jeg hele tiden refererer til, er veldig god. Ikke bare for mine øyne. Nei, for hele meg. Ektefødt liker jeg å kalle det.
Som den kunstner du er. Med dine bilder og andre ferdigheter du innehar, blir jeg litt overrasket at du lar oss slippe inn i bilde ditt på den måten. Å mene.
Da er det ikke ektefødt.
Forstå meg hvem som vil.
mvh arild
Hans-Jørgen H.
Tror ei du fatter rekkevidden av ditt blinkskudd her madame Heggø....
Splitter pine mine tyrirøtter er det ikke hatten til Ottalensmann som ligger og dupper der på vågorna. De er så tradisjonelle oppi Nord Gudbrandsdalen at de ennå bruker de gamle lensmannshattene.
Få straks ut sjarken Tove og redd hatten...du snakker om slumpetreff...på rett sted til rett tid.

Hva med å plassere hatten oppe i venstre billedkant Tove? Hadde kanskje blitt for diffus i skodda...
Slik den ligger nå ville jeg beskåret litt øverst, koste hva det koste vil.
Javisst er det et kunstfoto. Ikke hver dag en lensmannshatt blir komponert til de grader.
Redd hatten....hurry opp....blir urolig av å vente fordi haiene kommer!!!
Be careful Tovemor!
Tyrihilsen.
Avsluttet .
Arild har et godt poeng her =)

Min stil er å ha det litt trangt...Det er meg. Jeg hadde kuttet i bunnen, men det er meg.


Har sett mye på dette Tove. Herlig som det er.

Mvh Wilko
Roger H.
Hei Tove. Du lurer på om du har lykkes med dette bildet. Jeg lurer på hvorfor du spør. Selvfølgelig har du lykkes her. Veldig fint å se på selv om det ikke har det budskapet du karnsje er usiker på. Fungerer bra for meg.
vh Roger
John H.
Hei Tove.
Minimalisme er et sterkt virkemiddel fordi det er enkelt og oftest ukomplisert. Men det er også vanskelig, fordi det er små marginer mellom å lykkes eller misslykkes. Du er ikke helt i havn her. Pluss for orginalitet. Men dette blir litt for tungt og innholdsløst etter min smak. Det blir litt vel mye av det dystre i forgrunnen. Overgangen mellom lyst og mørkt er derimot fin. Det jeg tror halter mest her er plasseringa av bøya. Deler du inn bildet etter formelen i det gyldne snitt kommer du i mål. Da er det tre elementer du må vurdere. Lyst parti, mørkt parti og bøya. Lykke til. Kunstnerisk? Du er jo en kunstner.
John
Tove H.
Tusen takk for alle gode kommentarer! Interessant! Det er små marginer for å lykkes og mislykkes - nettopp derfor jeg la dette ut! Og jeg er glad for alle tilbakemeldinger - det får meg til å reflektere og bli mer bevisst. Jeg kjøper ikke alle forslag, men tankeprossessen kan være nyttig. Prøvde ut ditt forslag, Odd Tore, men fikk det ikke helt til som jeg ville. At jeg stiller meg åpen for forslag, ser jeg ikke som negativt. Dette bildet følte jeg hadde noe, ærlig og greit, men var det nok? Er glad for alt jeg har fått høre - det blir nøye vurdert. Til og med å ta ut båten og redde lennsmannslua - klart det! :0)
Hilsen Tove
Roy Arne K.
Hei
Kunstfoto??
Alle foto er jo kunst, men jeg skjønner mot hvilket felt du søker.
Jeg er av den mening at om du er fornøyd med et bilde selv - da er det kunst - i dine øyne - og det er jo det som teller - for deg. Det er hyggelig og lærerikt å få mange kommentarer og høre andres meninger, men det er jo litt underordnet hvis du er fornøyd med ditt bilde - spennende å høre andres menminger ikke sant?

Synes det er en del mystikk over dette bildet. Det er det også den dunkle grønne fargen som gjør. Synes kanskje det mørke partiet nede blir vel dominerende, men du har sikkert en mening med det. Liker bildet - det er noe utenom det vanlige - spennende!

Ha en god kveld.

Mvh. rak
Håvard F.
Spenstig og vågal komp her Tove.
Blikkfang allikevel. Få elementer å forholde seg til.
Synes bildet er interresant.
mvh
Håvard
Bent U.
Bildet er fint å se på. Skaper tanker og assosiasjoner hos meg. Bra! Mvh Bent
Aina s.
Hei Tove.
Har sett på bildet ditt flere ganger, og kan bare uttale meg ut i fra meg selv, da jeg mener begrepet kunst er opp til hver enkelt å definere for sin egen del. Generelt mener jeg et bilde bør bevege noen, og gi mer enn et "fint bilde" følelse.
Om et bilde rører meg emosjonelt eller gir meg noe å tenke på, er det et viktig bilde for meg. Om andre kaller det kunst eller ikke, spiller ikke så stor rolle. Hva som beveger meg, kommer an på livssituasjon og sinnsstemning forøvrig.
Akkurat nå treffer ikke dette bildet sinnsstemningen min, men det kunne nok gjort det dersom jeg var i et mer dystert hjørne, for stemningen er dyster og truende, med den stakkars dupeditten der ute helt alene. At den er så liten er et godt valg i dette bildet. Har sansen for Hans- Jørgens tolkning, og synes jeg hører kraken i det fjerne. Synes ikke du skal forandre noe på det- du har stemningen her.

Roy Arne tar opp det med å være fornøyd med et bilde selv. Som skaper av et bilde vet jeg ikke om du behøver å være 100% fornøyd med et bilde selv, eller at du selv behøver å føle deg "truffet" av eget bilde. Om noen identifiserer seg med stemningen her, og mener at det er kunst, ville de kanskje brydd seg mindre om din egen hensikt og mening med bildet? Kunstnerens hensikt behøver man jo ikke å vite så mye om heller.
Men jeg har aldri likt Munch`s bilder, før jeg så et program som ga innblikk i hvordan han laget bilder ut i fra egne livshistorier og stemninger. Etter at jeg hadde fått vite historien bak bildene, liker jeg dem veldig godt. Jeg vet nå enda ikke om jeg vil synes han var en spesielt god maler, og det er heller ikke sikkert han var fornøyd med egne malerier (Jeg har hørt at han malte "skrik" flere ganger fordi han ikke ble helt fornøyd -kanskje ble han det til slutt- og han oppbevarte dem ganske skjødesløst.)
Synes å huske Skrik og Madonna er verdt 1.3 milliarder. Munch har et vampyrbilde jeg gjerne kunne tenkt meg- uavh av navnet hans, men hadde jeg kommet over "skrik" på loppemarked, og ikke gjenkjent kunstneren, ville jeg nok ikke brukt så mye som 100 kr på det. Nå vet jeg historien bak bildet, og liker det veldig godt. Det hjelper nok m.a o å vite endel om kunstneren.

Å bli kalt kunstner er for øvrig en merkelig betegnelse. Jeg er medlem av et par kunstforeninger, og har stilt ut på kunstutstillinger. Man skulle jo tro at en person som stiller ut på kunstutstillinger kan defineres som kunstner, men realiteten er at jeg betaler medlemsavgift. Enkelte har ment at det er STORT å bli antatt med et maleri på Trondhjem kunstforening, vel...
Det kom meg også for øre (mulig jeg misforsto), at de i styret en gang fant ut at de burde presentere seg selv også, og hadde separatutstillinger. Kunstner kriterier: medlemsavgift og styreverv? Eller merittlister over utstillinger og evt kunstutdannelse?
Begrepet kunstner- det å bli kalt en kunstner- har på et vis ikke noen verdi i seg selv, slik jeg ser det.

Mvh Aina

Anna K.
Hei Tove!

Er det en ensom ridder i en lang kåpe eller en pinne i mørke? Det er fantasien som får lov å velge... Men kunne du tenke deg å legge til en lang skygge til "figuren" ca x3 større en den, som faller på skrå til ve.? dette kan gi bedre festepunkt for "dotten". Det er kun kunstnerisk forslag :-))) Mvh Anna

Tove H.
Takk for flere tilbakemeldinger!
Roy:
For meg er det ikke viktig om det er kunst, men tenker sjanger! Liker at du kommenterer det dunkle grønne. Jeg liker å høre hva som treffer - evt ikke.
Håvard: Så bra at du opplever kompen positivt!
Bent:
Skaper bildet tanker og assosiasjoner, er mye oppnådd.
Aina:
Interessante tanker som jeg følger! Er egentlig veldig enig. Det som betyr noe for meg, er at bildet "treffer" - gir noe, setter igang noe - i tilegg til å være håntverksmessig i orden. Det må være noe mer enn en avbildning, for å si det sånn.
Så er det ulikt hva som treffer en - både som bildeskaper og mottaker. Jeg holder fast ved at tilbakemeldinger er berikende - iallefall for meg! Bare de er ærlige, er det bra.
Interessant det du sier om Munch - akkurat samme har jeg opplevd.
Og hva som ansees som kunst i "kunst-norge"- det er avhengig av mote, markedsføring, "rette papirer"mm - og heldigvis noen ganger unike talenter.
Dette er ikke kunst - det er et forsøk i en sjanger - kunstfoto.
Tror vi i bunn er enige.
Interessant at så mange synes det er melankolsk- tristhet...
Jeg kan jo si at om fokus bare er på den lille i midten, kan verden virke skremmende og alenefølelsen være enorm. Men det rundt - havet - gjør at den lille flyter og har en funksjon. Det store ukjente kan også være en slags venn...!
Anna:
Viktig at hver og en finner sitt bilde - liker at du tenker "anderledes"! Hadde jeg fulgt ditt forslag, kunne det blitt en ensom ridder i natten. Det får heller evt. bli et annet bilde, men bra tenkt.
Hilsen Tove

Anna:


Anna K.
P.S. Tove, jeg har ikke lagt merke til hvilken serie bildet hører til, derfor ble fanget av de frie assosiasjonene... sån gjør man jo på en kunst utstilling :-))). Ha det forsatt en fin dag! Anna
Avsluttet .
Syns det har lykkedes for deg. Ville måske placere personen i højre snittet istedet, så han er på vei ind i bildet men også mod det store tomme intet i bunden av bildet.
Man hører sommetider uttrykket vandre mot lyset, men her kunne titlen vere original med "vandre mot mørket"... :o)

mvh
Willy
Avsluttet .
Hei igjen Tove
For å si noen ord om bildet, tenker jeg som følger:

Nedre delen blir ingenting. Helt sort. Ingen informasjon å hente derfra.
Strukturen på overflaten, samt farve, er tiltalende. Og med denne dingesen uti der. Men, så skjer det noe uventet i begge hjørnene oppe. Her er strukturen visket ut. Dette harmonerer ikke med resten av overflaten. Det ser falskt ut, akkurat som du har brukt Blur Tool eller Dodge Tool, for å lysne disse partiene litt. Men det går på bekostning av strukturen.
mvh arild
Tove H.
Ok, Anna! Det behøver ikke sees som hav - fint at du bruker fantasien.
Wiiy: Vandre mot mørket - sånn kan det nok se ut.
Arild: Takk for at du er ærlig. Ikke dumt det du sier, bra du liker midtpartiet. Store felt uten informasjon kan(!) gi en følelse, det håpet jeg det store mørke gjorde.
Hilsen Tove.

Morten M.
Jeg synes diskusjonen rundt bildet ditt er interessant. Spesielt fordi du selv i tittel viser litt usikkerhet rundt bildet ditt. Dette synes jeg er bra, du legger bildet ditt i andres fang får å lære og for å få forskjellige og direkte tilbakemeldinger. Bruker man denne tilbakemelingen, har den i bakhodet neste gang man er ute å fotograferer, har tilbakemeldingene hatt en hensikt. Jo mer konstruktiv og usminket tilbakemelding man får, jo større sikkerhet har man neste gang man er ute og komponerer bilder. Hva er vitsen med å få kommentarer hvis de for fotografen ikke gir konstruktiv tilbakemelding og av det ikke gir fotografen en mulighet til å lære.

Når det gjelder bildet ditt, må jeg si meg litt enig med Arild her på slutten. Bildet er for dunkelt i mine øyne. Jeg tror kanskje bildet hadde blitt litt bedre i SH da jeg personlig ikke synes brunfargen i bildet gir meg noen spesielt god følelse. Synes som Arild at den nedre delen av bildet ikke gir noe spesielt, blir litt for kjedelig i mine øyne. Hilsen Morten :-)
Kristian S.
Spennende. Tror jeg ville kuttet halvparten av det svarte feltet nederst. Det var litt vel dominerende uten å gi noe til bildet, synes jeg.

Ellers er jeg enig i at det er lov å være usikker. Dette er jo en bildekritikk! Man er her for å lære og å få inspirasjon.
Odd E. k.
Hei Tove!

Liker godt strukturen i det lyse partiet samt det flotte skille mellom det lyse og mørke partiet. Våger å assosiere det bildet med en gassplanet som vi ser nedre del av, der "blåsen" er en måne som farter rundt planeten. Det mørke partiet er det mørke ytre rom. En undertekst vil her bestemme tolkningen av motivet. Flott formidlet Tove!

Mvh

Odd E.
Tove H.
Takk, Morten, Kristian og Odd E!
Interessant å høre både fra dere som finner ting dere ikke liker og dere som liker bildet som det er.
Sans for assosiasjonen din, Odd E!
Hilsen Tove
Inger Anne Maritsdotter V.
Eg syns Inger-lise kommer med en dekkende beskrivende her, nemlig at bildet virker mollstemt.
Utover det gir ikke bildet meg noe særlig mer enn det.
Støtter meg 100% til Arilds velskrevne første kommentar her; lytt til magefølelsen din og stol på den. Samtidig må en også tåle "hardcore" kritikk når en legger ut bilder på BK, og da tenker eg hverken på deg eller dette bildet. Det var kun en generell uttalelse.
Skal ikke gi meg ut på en diskusjon på om et bilde er kunstfoto el. ikke; den debatten hører mer hjemme på debattsidene.

Bildet ditt er ok, men det mangler litt på innholdet.

Mvh Inger Anne
Per Einar G.
Hei Tove,

Førsteinntrykket mitt er ?
Måtte komme tilbake til det flere ganger så nå er det vel på tide med en kommentar.
Andre gangen jeg studerte dette, ?

Tredje gangen, så jeg ensomheten. Det tunge og mørkebrune som henger over den ensomme blåsa forsterker inntrykket. Softingen rundt om er med på å sentrere synet mot objektet og funker greit.
Men det er jo bare en blåse, en blåse har jo ikke noe liv...men en hensikt, uten muligheter til noe sprell men fast forankret til bunnen for evig tid ;)
Din oppbygging av bildet er så absolutt med på å gi inntrykk av og-eller fremstille et dystert og depressivt liv/hensikt slik jeg ser det.

Kunst eller ikke? Si det, samma for meg! Kreativ er du!

Mvh
Per E.
Tove H.
Innholdet er i moll. Inger Anne, enig - et bilde som ikke taler like mye til alle og blir ulikt mottatt - det kan jo være et godt tegn.... Magefølelsen min sa at jeg var usikker, selv om jeg likte bildet - så jeg lyttet! Nå er jeg mer sikker, takket være tanker over innspill.
Ble veldig glad for tankene dine - Per Einar - for de gikk rett på det det handler om!
Tusen takk for at dere tok dere tid til å kommentere!
Hilsen Tove

Eva Marie P.
HA eg må si meg enig med Per Einar, kunst.
Kunst er i øyet på betrakteren.
Vi dømmer utifra en masse forskjelllige bakrunnsinfo...vi ser så forskjellig utifra hvor vi er i livet og hvilken kunnskap, sosialstatus, emosjonell-tilstand...osv
Det er jo derfor det er så spennende nettopp å spørre, hva syns dere?
Jeg syns det er et dystert og litt trist bilde.
Får en følelse av tommhet.
Det er interessant og jeg liker utfordringen du gir meg som betrakter.
Kompen er enkel og jeg liker effekten av softingen.
-epl
Lill Beate Bru F.
Har sett på dette bildet flere ganger før jeg klarte gi noen kommentar. Dermed syns jeg i utgangspunktet du har oppnådd noe, du fikk meg som betrakter å komme tilbake/tenke. Bildets komp,fargetoner og kontrastene lys/mørke,strukturen, det duse feltet øverst som for meg blir tåke og den ensome blåsen, alt dette blir for meg et litt dystert bilde som på en måte speiler ensomheten.
Inger-Lise S.
Hei igjen!
Jeg syns Per Einar sier det så godt her! Helt enig med ham.
Eva sier at kunst er i øyet på betrakteren. Slik ser jeg det også, men desverre er det nok andre kriterier som legges til grunn, noe både du Tove og Eva er inne på.
Det mollstemte i bildet traff meg med en gang. Senere har bildet vokst mye ved gjentatte betraktninger. Jeg syns ikke det er pent, men slikt har ingen betydning i vurderingen om det er kunstfoto! Det har vært interessant å lese her.
Som du vet er du en dyktig og kreativ kunstner i mine øyne.Da jeg besøkte hjemmesiden din følte jeg ydmykhet!Det ble stort å se bildene samlet slik:)
Rent generelt syns jeg det er vanskelig å avgi dommen: Kunst / Ikke kunst.
Slik bildet ditt straks traff meg følelsesmessig, burde jeg vel ikke vært usikker.
Men jeg er ikke usikker på om du er kunstner:)Det er du!

Lykke til med utstillingen!

Inger-Lise

Tove H.
Tusen takk for reflekterte, fine betraktninger Eva, Lill Beate og Inger-Lise! Gleder meg at bildet traff noen strenger... om enn tonene er mollstemte. Det er bare et bilde - i all enkelhet - men det inneholder alt vi føler når vi ser det.
Hilsen Tove
Marit O.
At man klarer og få en blåse til og bli spennende mystiskk og minimalistisk,ja da er du flink syntes nå jeg.Er måten du har byggd opp bilde på Tove av toner
som gjør bilde mystiskk for meg og softingen gjør bilde drømmende.
Er ikke noe glad i midtstilingen du har valgt,men for utenom den,jorde du meg nyskjerrig og traff meg med dette bilde.
Du er virkelig kreativ og dyktig Tove!

Mvh Marit
Tove H.
Tusen takk for fine ord og vurdering! Det er ikke helt midtstilt, men det ser du jo.
Hilsen Tove
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu