under en flytur til Evenes oppsto dette morsomme lysfenomenet, skyggen til flyet vårt syntes i de lave tåkeskyene. I tillegg oppsto denne regnbueaktive "haloen" rundt skyggen
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1128134} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Wow, det var dødstilig! Mye mer enn «artig dokumentasjon» i mine øyne. Et bilde som ikke ligner noe jeg har sett før og som jeg kommer til å huske. Veldig bra!
Harald N.
Dette var nå tøft.
Mvh Harald
Rune J.
Takk for hyggelige kommentarer, Reiko og Harald.
Øyvind B.
Absolutt annerledes og interresant.
Synes du skulle lage en print av bildet.
Tenkte først uten bebyggelsen oppe men da forsvinner perpektiv og essensen i bildet.
Mvh Øyvind
Rune J.
takk for tilbakemelding Øyvind. Ja, de bygningene "ødela" litt av bildet, men umulig å gardere seg mot, at det er et slik hull i skydekket. Jeg testet å kutte de bort, men da mistet bildet noe av sitt poeng med de konsentriske sirklene, som du er inne på. Et alternativ er å lage et kvadratisk utsnitt med bare de innerste sirklene, men da mister man mye, og en så kraftig beskjæring svekker kvaliteten (økt støy). Bildet er uskarpt nok som det er...
Bjørnar P.
Artig motiv. Bebyggelsen oppe forstyrrer renheten i utrykket, men kan ha verdi som dokumentasjon.
Rent estetisk vurdert ville jeg klonet bebyggelsen bort. Da kan du beholde mønstrene og strukturene i nærområdet.
Ser du har brukt 400 ISO. Den kunne du glatt holdt på 200 ved å blende ned et hakk. Dermed hadde støyen blitt lavere i tilfelle kraftig utsnitt.
Rune J.
Takk foir konstruktivt innspill Bjørnar. Jeg har forsøkt å klone bort bygningene, og det gir absolutt et renere bilde, skjønt mine evner i Photoshop er så "rudimentære" at jeg kvier meg for å legge det ut.
og ad ISO, så har jeg pleid å bruke ISO 400 når jeg fotograferer fra fly. Situasjonen oppsto så raskt og varte så kort tid (drøye ti sekunder), at jeg ikke ville ha rukket å stille om. Men mulig jeg burde bruke ISO 200 som standard? Det er jo ganske gode lysforhold over skydekket når man flyr på dagtid...! Og det er kanskje ikke lang lukkertid som er årsaken til at det er vanskelig å få skarpe bilder fra et fly?
Bjørnar P.
Den største utfordringa ved fotografering fra et vanlig rutefly, er vinduet. Det er ofte skittent, og det blir lett gjenskinn i glasset.
Min erfaring er at det blir best resultat dersom du kan holde objektivfronten, ev. solblenderen, helt inntil vinduet. Da unngår du gjenskinnet. Det gir ikke alltid det beste utsnittet, men det kan du fikse i ettertid.
I tillegg unngår jeg unødvendig nedblending. Dybdeskarpheten er uansett stor nok, og større dybdeskarphet fører til at vindusglasset kommer nærmere fokuspunktet, spesielt ved bruk av vidvinkel. Dermed blir skitt på vinduet tydeligere enn det ville vært dersom skitten var langt utenfor fokus.
I ditt tilfelle ville jeg derfor brukt f/4. Da hadde ISO blitt 200 og lukkertiden ca. 1/2000s.
Det er ikke alltid så lett å se gjennom søkeren når kameraet er plassert med objektivet rett mot vinduet. Da er LCD-panelet en naturlig søker å bruke.
Rune J.
Takk for nyttige tips Bjørnar! mvh Rune J
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Harald
Synes du skulle lage en print av bildet.
Tenkte først uten bebyggelsen oppe men da forsvinner perpektiv og essensen i bildet.
Mvh Øyvind
Rent estetisk vurdert ville jeg klonet bebyggelsen bort. Da kan du beholde mønstrene og strukturene i nærområdet.
Ser du har brukt 400 ISO. Den kunne du glatt holdt på 200 ved å blende ned et hakk. Dermed hadde støyen blitt lavere i tilfelle kraftig utsnitt.
og ad ISO, så har jeg pleid å bruke ISO 400 når jeg fotograferer fra fly. Situasjonen oppsto så raskt og varte så kort tid (drøye ti sekunder), at jeg ikke ville ha rukket å stille om. Men mulig jeg burde bruke ISO 200 som standard? Det er jo ganske gode lysforhold over skydekket når man flyr på dagtid...! Og det er kanskje ikke lang lukkertid som er årsaken til at det er vanskelig å få skarpe bilder fra et fly?
Min erfaring er at det blir best resultat dersom du kan holde objektivfronten, ev. solblenderen, helt inntil vinduet. Da unngår du gjenskinnet. Det gir ikke alltid det beste utsnittet, men det kan du fikse i ettertid.
I tillegg unngår jeg unødvendig nedblending. Dybdeskarpheten er uansett stor nok, og større dybdeskarphet fører til at vindusglasset kommer nærmere fokuspunktet, spesielt ved bruk av vidvinkel. Dermed blir skitt på vinduet tydeligere enn det ville vært dersom skitten var langt utenfor fokus.
I ditt tilfelle ville jeg derfor brukt f/4. Da hadde ISO blitt 200 og lukkertiden ca. 1/2000s.
Det er ikke alltid så lett å se gjennom søkeren når kameraet er plassert med objektivet rett mot vinduet. Da er LCD-panelet en naturlig søker å bruke.