Fant ikke flere bilder i dette utvalget!
Tømmerrenne
Fra tømmerrenna på Steinsfossen i Vennesla
Utstyr
  • Nikon D90
  • Nikkor 50 mm 1.8
  • Brennvidde50mm
  • Blenderf/8
  • Lukker1/4000s
  • Nei
  • AnnetISO6400,stativ
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_459973} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (2)
Terje K.
Fint perspektiv i dette litt historiske bildet. Fin kontrast mellom det gamle og forgagne mot det nye og mer moderne.

Gjorde seg fint i S/H

Terje
Jarl R. H.
Terje! Takk for kommentar fra deg. Må vel kanskje gi noen historiske opplysninger i fbm. bildet. Jernbane broa i bakgrunnen er i fra 1896 og tilhører den gamle setersdalsbanen som ble nedlagt i 1962.Banen strakk seg fra Kristiansand til Byglandsfjord. Det er bevart en strekning på 6 km, fra Grovane til Beihølen(Vennesla) som et levende museum. Banen trafikkeres i sommersesongen med damplokomotiver og gamle passasjervogner i teak.Banen tilhører en svunnen tid, og er en av de største turistattraksjoner på Sørlandet.
Setesdalsbanen er som en drøm for barna, og for de eldre er det et gjensyn med fordums dager.

Da damanleggene kom i forbindelse med Kringsjå kraftstasjon og senere Steinfoss kraftstasjon, måtte man finne nye måter å bringe tømmeret videre mot Venneslafjorden. Den nåværende tømmerrenna ble tatt i bruk vinteren 1958/59. Kostnadene beløp seg til ca. 1 million kroner. Den går fra Beihølen til Steinsfoss ved Venneslafjorden, og er 4km lang. Renna går over to bruer, som har et spenn på henholdsvis 100 og 120 m. Ned gjennom dalen måtte også tømmeret passere en tunnel på 100m.
Fellesfløtingen i Otra bygde renna i egen regi, og pillarene under renna er i stål. Dette er de gamle jernbaneskinnene til Setesdalsbanen.
Årsaken til at tømmerrenna ble bygd, var at etter kraftutbyggingen ble Otra tørrlagt deler av året, og fra gammelt av hadde tømmeret førsterett til bruk av elva i henhold til vassdragsloven.
Denne orginale tømmerrenna er blitt historisk, og er gjennom årenes løp blitt restaurert og vernet, og er idag den eneste og lengste i sitt slag i hele Norge.
Håper at dette var nyttige opplysninger? Håper å få en del fine bilder her når museumet åpner til sommeren.

Jarl
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu