Planovergang
Planovergangen på Bøn, Romerike, og lokaltoget til Eidsvoll.
Utstyr
  • Kodak Retinette 1A
  • -
  • Blender-
  • FilmtypeKodakchrome 200
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriIndustri
  • Lastet opp
  • Visninger467
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_97467} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (8)
Ragnar W.

Beklager, men jeg er drittlei disse evindelige togbildene dine og at du ikke gidder å gjøre noe med den elendige kvaliteten som du har fått gode råd om flere ganger.

/Ragnar :-(
Roar N.

Så la være å se på dem, da!!
Ragnar W.

Roar, du har lagt inn et stort antall bilder av samme motiv med små variasjoner. Du har fått noe sånt som tre kommentarer i snitt inkludert dine egne svar. Mange av kommentarene gir deg gode råd om forbedringer.

Jeg har tidligere gitt deg en link til NeatImage som muligens vil kunne rette på noe av de tekniske svakhetene.

Jeg fikk selv denne linken i en kommentar på mine bilder, og la så ut en versjon av mitt bildes med de anbefalte forbedringer, se bilde nr. 114341.

Du ser ikke noe tegn til interesse for å gjøre forbedringer ut fra de rådene du får og motivvalget er mildt sagt snevert.

Har du ingen ambisjoner om å bli en bedre fotograf?

/Ragnar


Geir Ove T.

Enig med Roar. Du må tåle at nivået her på dotten varierer. Har sett flere bilder som du kritiserer. Det er negativitet fra ende til annen, men du gir ikke tips om hva vi andre kan gjøre bedre. Til deg Roar vil jeg si følgende, hvis du har et motiv du liker, så del det med oss andre. Det var ingen som likte Picasso heller når han drev på... Ville kanskje vurdert åog gått nærmere for å få mere tog på bildene dine. Prøv å sett kameraet på stativ og bruk en lukkertid rundt 1/15 eller lengre. Da vil toget ha fart mens alt det andre står i ro. Lek deg med kameraet og vær ikke redd for å bruke litt film.
Roar N.

Svar til hr. westad:

På dette forum er det mange tusen brukere. Det legges ut flere hundre bilder hver dag. Du kan ikke forvente at alle skal like alt like bra. Det vil likevel alltod være mange som liker noe. Jeg har en samling på ca. 15 000 - 20 00 bilder, hvorav mesteparten er jernbanerelatert. Har fått mine bilder på trykk i kalendere, bøker, blader og lagt ut på internettsider. Har også fått solgt bilder, til gode priser. Har vunnet fotokonkurranser. At bildene mine er så dårlie som du sier, er jeg ikek så sikker på, men jeg skal villig medgi at jeg ikke er noen ekspert verken på skanning eller digital etterbehandling av bildene, langt derifra.

Bilder av tog i fart og med resten i ro har jeg massevis av, men altså foreløpig ikke lagt ut her.

Gode råd? Mon det. Jeg regner ikke klaging og spydigheter som ''gode råd''.

Om du generelt ikke liker jernbanebilder må du vennligst la være å åpne når du ser mitt navn. Annet svar kan jeg ikke gi.
Ragnar W.

Jeg har da vel ikke kommet med noen spydigheter, Roar?

Jeg tar i litt ekstra fordi jeg er frustrert over din totale mangel på respons på velmente råd, som jeg og andre vitterlig har kommet med. Mest mht til støy i bildene dine.

Jeg misliker heller ikke tog-bilder generellt, men synes som sagt det virker litt ensporet. Dèt er jo min subjektive oppfatning, så du står jo fritt til å være uenig. Men antall kommentarer du får tyder ikke på noen dundrende suksess heller vel? Men for all del, det er helt og holdent ditt valg hva du velger å legge ut her.

Hovedpoenget mitt, som du overser igjen er at du ikke gir noen respons på kritikken og heller ikke gjør noe forbedringer fra bilde til bilde. Er det slik at du har gamle bilder liggende som ikke lar seg forbedre vesentlig så er jo det en delvis forklaring på manglende progresjon. Men så <B>si</B> det da iallefall, slik at vi som gir kritikk vet hva som er årsaken til at de samme manglene gjentar seg gang etter gang.

Og du har jo lagt ut bildene på et forum for billedkritikk hvor det vesentlige poenget er å gi/motta kritikk med henblikk på å bli bedre, eller hva?

/Ragnar
Lars L.

For å ta dette bildet først.
Dette har utvilsomt et klart fargestikk i retning av magenta. Dette lar seg lett fjerne i hvilket som helst bildebehandlingsprogram.
I tillegg lider bildet tydelig av jpeg kompresjonsartifakter. Ses på mange måter, men særlig tydelig rundt kantstrukturer som rundt vinduene i toget. Det gir et særs grumset uttrykk for hele bildet. Dette kunne blitt bedre ved å utnytte tilgjengelig filstørrelse for opplasting av bilder på dotten. Den er på 250k, dette bildet er ikke på mer en 168k. Bildet inneholder mange deltajler i tærer o.l. som gjør at med denne visningstørrelsen kan 250k grensen også bli for liten for et bra resultat. Da må man vurdere om visning i mindre størrelse kan avhjelpe problemet. Diverse mere avanserte triks som diksre softing o.l. kan også vurderes (det vil gi færre detjaler og det er lettere å komprimere).

Når det gjelder det komposisjonsmessige så synes jeg den er tilfeldig og statisk. Det tilfeldige går bl.a. på beskjæringen. F.eks. den biten av en stolpe vi ser til høyre. Hva tilfører den bildet? Ingenting.. Kan lett beskjæres uten å endre esensen i bildet. Toget i midten gjør bildet statisk. Tatt litt tidligere ellere senere ville gitt et mer dynamisk bilde.
Hva så mye med av himmelen har å bety i dette bildet ser jeg ikke. Særlig ikke når den er fullstendig utbrent uten noen detaljer. Jeg tror tilting av kameraet nedover for å få med mer forgrunn å gi dybde ville være med å forsterke bildet, sammen med at du kvitter deg med uinterssang himmel. En beskjæring i overkant vil også nå kunne bedre bildet. Ellers er det min mening at panoramaformager passer godt med lange tog. Det forsterker følelsen av lengde som vi har når vi ser tog.

Jeg har sett litt over en del av dine andre bilder og de lider av mange av de samme feil som dette. Du har også (men ikke på dette bildet) mye skjenerende støv og annen skitt på bildene noe som enten må blåses vekk før scanning og/eller klones vekk etterpå. Det er sterkt skjemmende. I tillegg lider både dette og andre av dine bilder av slapp fargmetning. Dels kan dette avhjelpes med å øke fargemettningen i etterkant av scanning, dels ved å skifte film. Jeg ser at du bruker mye kodachrome. Denne filmen vil jeg krakterisere som relativt slapp i fargene og ikke særlig fargenøytral heller. I det hele tatt relativt akterutseilt i dag. Den er i tillegg vanskelig å scanne. Om du stadig benytter denne vet jeg ikke. Jeg tror Fuji Provia 100F vil være et meget bra valg for den typen bilder du tar. Alternativt Kodak Ektachrome E100VS. Eller også Fuji Sensia 100 som også er et meget prisgunstig alternativ.

Jeg ellers i hovedtrekk ening i RWs kommentarer. Om en liten meninghet av tog/jernbane interesserte uten særlig kritisk blikk liker dine bilder sier lite om kvaliteten på dem. Vi ser nok av begredelige bilder av kattepuser som roses opp i skyene på grunn av søt katt og ikke på grunn av bildet.
Bilder av tog og jernbaner kan tas på svært gode måter. Bare måten tog og jernbanelinjer snor seg gjennom landskapet på kan brukes som gode visuelle ledelinjer i landskapsbilder. Med riktig lys og riktig håndverk kan det bli knallbra saker med appell langt ut over gruppen betraktere med særlig intresse for tog/jernbane. Du har også selv i en del av dine bilder ledelinjer som fungerer ganske bra.

For en del ting om digital etterbehandling og visning av bilder på skjerm vil jeg anbefale deg å lese litt om dette under menypunktet ''Fototeknikk'' på Carsten Arnholms hjemmeside: http://home.online.no/~carnholm/idx/frames.htm
Ragnar W.

Da sier jeg takk til Lars for en meget bra kommentar som også jeg som tredje part har nytte av.

Det burde være meget godt grunnlag for fotografen til å gjøre forbedringer til neste bilde i det minste mht støy og fargestikk.

/Ragnar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu